„A gondolat a szél. Az elménk a vitorla. Jó utat!”
A vitorlás hajó elsősorban a szél erejével hajtott, árbócra szerelt vitorlával (vagy vitorlázattal) ellátott hajó.
A vitorla az árbóchoz és/vagy a rudazat egyéb elemeihez (baum, gaffrúd, keresztrúd, vagy maga a hajótest) erősített és kifeszített, nagyfelületű, de viszonylag vékony anyagdarab, amely a szél erejének kiaknázásával a hajónak mozgási energiát kölcsönöz.
A szárnyprofil két oldalán ébredő nyomáskülönbség miatt a vitorlán a szélirányra közel merőleges irányú felhajtóerő ébred. Ez a felhajtóerő teszi lehetővé, hogy a korszerű vitorlázatú hajó a látszólagos szélhez képest mintegy 30-45 fokban képes legyen haladni, azaz szél felé tudjon vitorlázni. A 20. század elejéig ezt a képességet a hajók csak nagyon korlátozottan voltak képesek kihasználni, a keresztvitorlázatú hajók a látszólagos szélhez képest legfeljebb 90 fokra tudtak haladni.
A szelet ereje és iránya jellemzi. A szél irányát arról a földrajzi irányról nevezzük el, ahonnét fúj. A szélerősség mérésére egy 12 fokozatú tapasztalati skálát, a Beaufort-skálát használjuk.
A hajó szél felőli oldalának idegen neve: luv oldal.
A hajó szél alatti oldalának idegen neve: lee („lé”) oldal.
A főbb szélirányok:
- Szembeszél: szemből, vagy közel szemből érkező szél, a hajó orrától nézve kb. 0-40 fok közötti tartomány. A hajó nem halad, de fékezésre és a vitorlák fel- és lehúzására a szembeszél az alkalmas szélirány.
- Negyedszél („kreutz” ejtsd: krajc): ferdén elölről érkező szél, kb. 45 fokban. A hajó a szél felé vitorlázva eddig a szögtartományig képes vitorlázni, élesebben már nem.
- Félszél („oldalszél”): oldalról érkező szél, kb. 90 fokban.
- Háromnegyedszél („raum”): ferdén, hátulról érkező szél, kb. 135 fokban.
- Hátszél: teljesen hátulról érkező szél, 180 fokban. Bő szélneknevezzük a hátszelet és raumot.
A vitorlán hátszélben tolóerő hat, a többi szélirányban a vitorla két oldala között nyomáskülönbség, azaz felhajtóerő keletkezik. A vitorlázat átadja hajótestnek a keletkező erőt, a hajótest víz alatti része, azaz laterálfelülete alakítja át ezt az erőt előremutató irányú vektorrá, így halad előre a vitorlás hajó. A vitorlákat úgy kell beállítani, hogy felezzék a hajó hossztengelye és a szélirány által bezárt szöget.
Ha a vitorlák lobognak, akkor a hajó sebessége csökken, a vitorlákon a behúzó kötelek (sottok) segítségével húzni kell. A szembeszél csak fékezésre és a vitorlák fel és lehúzására alkalmas, haladásra nem. Legalább 45 fokos szögben érkező szélre van szükségünk ahhoz, hogy a vitorlák képesek legyenek befogni a szelet. Ha a szél útirányunk felől, azaz teljesen szemből fúj, egyenesen nem tudunk arrafelé haladni, hanem csak 45-45 fokos szögben (azaz 90 fokos irányváltoztatásokkal) cirkálva tudjuk megközelíteni úticélunkat.
Álló hajóra a valódi szél hat, de haladás hatására a keletkező menetszél ún. látszólagos szelet alakít ki, mely mindig „élesebb” azaz kisebb szögű, mint a valódi szél. A valódi szél és a látszólagos szél haladás közben csakis teljesen szemből (pl. motorozva), vagyis a hajó hossztengelyével párhuzamosan fújva lesz azonos irányú. Hátszélben a valódi szél és a menetszél egymás ellen hatnak. A valódi szél iránya a parton lévő zászlók, lobogók állásából könnyen meghatározható, illetve álló hajó széljelzői pontosan mutatják; haladó hajón mindig a kissé élesebb látszólagos szelet érzékeljük.
Menetirány szerinti jobb oldal: steuerboard („stajerbord”)
Menetirány szerinti bal oldal: backboard („bekbord”)
Ha a hajó jobbról kapja a szelet, akkor bal oldalára dőlve halad, tehát backboardon megy.
Csapásirány: ahonnét a szél „belecsap” a vitorlákba.
- Jobbcsapás: a szél jobbról érkezik, a hajó bal oldalára dől (backboard), a bum balra áll. Útjogos helyzet találkozáskor.
- Balcsapás: a szél balról érkezik, a hajó jobb oldalára dől (steuerboard), a bum balra áll. Kitérésre kötelezett helyzet találkozáskor.
- élesedés (luvolás) kanyarodás a szél felé
- ejtés (leesés) elkanyarodás a széltől
- fordulás, azaz csapásváltás a szél felé
- perdülés (halzolás) csapásváltás a széltől el
Személyes tapasztalatok: rendkívül érdekes volt kipróbálni egy ilyen számomra nem mindennapi sportot, nagyon élveztem az órákat. Mindenkinek ajánlom, ami meg az időjárást jelenti, valóban fontos tényező így elhagyhatatlan annak pontos ismerete, az előrejelzések figyelése. Azt kell mondanom, hogy annak ellenére, hogy az őszi félévben vettem fel, elég sokat voltunk vízen, sokat kedvezett nekünk az idő.
Rácz Nikolett
gyógyszerész