7.2.
TISZAI ISMERETEK
Ahogy a folyó kanyarog, a
kanyarokban sohasem egyenletesen áramlik, hanem tehetelensége miatt a kanyar
külső oldalán gyorsabban áramlik a víz, mint a belső oldalon. A belső oldalon
lassabban áramlik, vagy áll a víz, sőt akár visszafelé folyik (limány). Ennek
megfelelően ahol gyorsan áramlik a víz, ott kimélyíti a medret, ahol pedig
lassan áramlik, ott lerakja az iszapot, ennek megfelelően sekély a meder. Ezért
a kanyarulat belső oldalán mindig sekélyebb a víz, mint a külső oldalon. Adott
esetben ez azt jelenti, ha vitorlázunk egy ilyen folyószakaszon, és cirkálnunk
kell széllel szemben, akkor mindig figyelni kell, mert nem lehet egyenlő
mértékben közel menni a parthoz.
A sodorvonal tehát a meder
kanyarulataival vándorol a partokhoz képest. A vízfelszínen úszó hordalék
kiváló sodorvonal jelző.
A folyó mindenkori sebessége egy
adott ponton a meder lejtésének és a pillanatnyi vízhozamnak a függvénye. A
Tisza átlagos sebessége kisvízkor 2-3 km/h, nagyvízkor 5-6 km/h az Alföldön. A
sebességviszonyok megítéléséhez támpontul szolgál, hogy a Tisza medre Csongrád
és Szeged közti 74 fkm-en csupán 3,18 métert lejt, ugyanakkor a Maros a Makótól
mérhető 24 fkm-en 5,79 métert lejt.
A Tisza ismeretével kapcsolatban
alapvető fontosságú - vitorlázó szempontból - a mélységviszonyok ismerete. A
vitorlás hajó a svertjével együtt lényegesen nagyobb merülésű, mint más sportcélú
kishajók. Az általános vízrajzi ismereteknél elmondottakon túl a folyó
hullámjárása jelzi a zátonyokat is. A zátony miatt hirtelen leszűkülő
keresztmetszetben a víz hullámokat kelt. Ezek a felszínen sűrű, folyásra
merőlegesen álló hullámalakot mutatnak.
Vitorlázáskor a másik fontos
szempont a hajó magassága, amit az árboc határoz meg. Figyelembe kell venni a
hidak magasságát, és a vízparti fák ágainak belógását. A Tiszán leggyakrabban
cirkálva kell vitorlázni, amikor igyekszünk a lehető legközelebb menni a
parthoz, ilyenkor a legnagyobb a veszélye annak, hogy a belógó ágak a
vitorlába, a kötélzetbe és az árbocba akadnak.
Ismeretlen magasságú hidak alatti
átvitorlázás előtt nem árt tájékozódni azok méreteiről. Erre szolgálnak a
hajóvezetési útmutatók, amelyek ezen túl minden fontosabb hajózási akadály
helyét feltüntetik.
A folyók feletti
magasságadatok mindig a helyi mérce 0 cm állásához mérve értendőek.
Ahhoz, hogy ezt használni
tudjuk, ismerni kell a folyamkilométer táblák telepítési elvét. A parton rendre
megtalálhatók azok a fekete alapszínű táblák, amelyekre írt fehér számok a
torkolattól való távolságot jelentik km-ben, a sodorvonalban mérve.
A vitorlázáshoz elengedhetetlen a
vízállás ismerete és értelmezése. A vízállásjelentésben mindig egy cm és egy %
értéket adnak meg. A cm adat egy megegyezés szerinti 0-hoz van viszonyítva,
amelyet telepítéskor határoznak meg (pl a szegedi vízmérce 0 cm-e a Balti
tenger szintje felett 73,67 m-re van). A % pedig az eddig mért legmagasabb
vízhez (100%) viszonyított telítettségi százalék. Túrázáskor a cm adatot
figyeljük, mert bizonyos kikötőhelyek és partok csak bizonyos mélységnél
közelíthetők meg. A vízállásjelentés közli a folyó apadó, vagy áradó stádiumát
is. Az áradó víz mindig gyorsabban, az apadó mindig lassabban folyik. Vitorlázás
szempontjából a magasabb vízállások a kedvezők, mivel az ártéri fák takarása
kevésbé érvényesül. Legoptimálisabb ha a víz tetőzőtt és éppen elkezd apadni,
mert ilyenkor folyása lassul, viszont elegendő vízfelület áll a vitorlázó
rendelkezésére.
Amióta a Tiszán megépültek a
duzzasztógátak (Tiszalök, Kisköre, Újbecse), az éves vízjárás kisebb
kilengéseket mutat. Az áradások általában nem haladják meg a szegedi vízmérce
6-700 cm-ét, és nyári-téli kisvízkor is van 150-200 cm ugyanott. Viszont az
áradások időpontja nem olyan kiszámítható már, mint valaha, a nagyobb váratlan
esőzések hamarabb megemelik a duzzasztókkal visszafogott vizet.
Környezetvédelmi szempontból nem a
legsikeresebb alkotások a síkvidéki duzzasztógátak, ugyanakkor vitathatatlan,
hogy a vitorlássport számára sok helyen biztosítanak ideális feltételeket.
Ennek megfelelően kicsit
részletesebben kell e helyütt foglalkoznunk a kiskörei duzzasztóval és a
mögötte kialakult Tisza-tóval. A hajózóút az egész Tiszán itt van legjobban
kitűzve. A tározótó felületének csak töredéke nyílt víz, ahol vitorlázni is
lehet -"hála" a feléből-harmadából végrehajtott beruházásnak. Még így
is óriási -durván 8x6 km-es nyílt víz hullámzik Abádszalók előtt. Bár a
helybéliek rablógazdálkodás-szerű idegenforgalom-szervezése nem kimondottan
csábító, mégis érdemes -főleg nomád berendezkedésű- vitorlástábort szervezni
ide, még addig a néhány évig, amíg a pénztelenség és hozzá nem értés mellett
teljesen el nem iszaposodik. Az erőművet völgymenetben megközelítve sportcélú
kishajóval a jobb parton, a 404 fkm-nél van kialakítva veszteglőhely. A hajózsilip
a bal parton van. A zsilipet kísérő hosszú betonfal alvízi végén mindig erős
keresztáramlásra, és örvénylő vízmozgásra kell számítani.
Az alvízen számtalan horgász
képez vitorlázók számára "hajózási akadályt", azonban ettől
eltekintve, a délelőtti vízeresztést és turbina csúcsüzemet elkerülve nagyszerű
vitorlázó terület van. Néhány száz méterrel lejjebb, a 401,6 fkm-nél áll a
taskonyi híd, amelynek meglehetősen közel álló pillérei közt, mint valami lefolyón,
sebesen ömlik át a folyó. A 79 m széles középső hídnyílást úgy kell
megközelíteni, hogy pont középen, az egyenletes sodrásban haladjunk át alatta.
Hegymenetben célszerűbb a bal parti hídnyílás alatt átmenni, partközelben. Itt
se feledkezzünk meg a pillér melletti szívásról, és alatta a kormányzást
megzavaró erős örvénylésről!
A szegedi Tisza szakasz
vonalismeretében vitorlázó szempontból az alábbiak a legfontosabbak:
-182-177,8 fkm; DNy-ÉK-i tájolású mederszakasz, viszonylag széles, bal parton
alacsonyabb növényzettel. Ezért a délies szelek inkább; a nyugatias szelek kevésbé
fújnak bele.
-177,8 fkm; Tápéi komp kötele.
-177,7-177 fkm; MAHART Hajójavító üzem előtti éles mederkanyar. Sodorvonal a
bal parton, jobb parton gyakran nagy vízijárművek vesztegelnek. Nyugat felől a
szélnek nyitott.
-176,9 fkm; Maros torok a bal parton. Alatta a szegedi mederszakasz
legszélesebb része. Összefolyásnál zöld-piros gömb úszó alatt 100-150 m hosszú
kövezés. Jobb parton régi telelő bejárata (erősen eliszaposodott), alatta kb.
100 m-re kövezés a víz alatt. Telelő bejárata dűzniként viselkedik az északias
szelek számára.
-176,9-174,75 fkm; Ny-K tájolású mederszakasz, jobb parton 176,8-175,6-ig magas
nyárfaerdő, utána alacsonyabb növényzet 175,5, valamint. 175 fkm-nél széles
dűznivel az északias szelek számára. Bal parton végig alacsony fűzbokorerdő,
alacsony vízállásnál felszínközelbe érő keresztgátakkal (kb. 3-500 m-enként).
-174,75 fkm; Szegeden az északi közúti híd
15,8 m magas, 100 m széles mederkapuval, bal parttól 30-40 m-re vízben
álló pillérrel. A híd alatt és felett kb. 80-80 m széles dűznik a keleties és
északias szél számára. Sodorvonal a hajózható hídnyílás jobb oldali harmadában.
Jobb parttól kb. 10-15 m-ig kavicsos zátony, bal partnál nagyméretű
betontömbök, és belőlük kiálló betonvasak a víz alá süllyedve kb. 10 m
szélességben.
-174,75-173,6 fkm; szegedi kanyarulat, sodorvonal erősen a jobb partra húzódik.
Bal parton az északi híd alatt, jobb parton szinte folyamatosan veszteglő úszóházak,
felettük kb. 10-20 m-re már érezhető szívóhatással. Meder lefelé erősen szűkül
180 m-ről 80-90 m-re. Ezzel arányosan mélyül és a sodrás némileg gyorsul. 174,2
fkm-nél jobb parton épületek közti dűzni az ÉNy-i szélnek, 174 fkm-nél jobb
parti széles dűzni a parti liget fái felett a nyugatias szeleknek. Vele szemben
bal parton keskeny nyílás a parti nagy fák közt a D-DK-i szélnek.
-173,6 fkm; Szegedi közúti híd 14,3 m magas, 50 m széles hajózható mederkapuval
-173,6-171,2 fkm; D-É tájolású mederszakasz, viszonylag keskeny, magas part
menti szélakadályokkal. 172,8-171 fkm-ig a bal parton "Malina" védmű.
Itt növényzet nincs, teljes É-K-D-i félkörből szabad a szél számára.
-169,3 fkm; Jobb parton a Boszorkány szigeti medencés kikötő bejárata.
A medencés kikötő kb.650x200 m-es állóvizű, kiépitett partú öböl. Védgáton
felül a szél akadálytalanul fúj a vízre.
AJÁNLOTT SZAKIRODALOM:
Horváth -
Tóth: Hajóvezetési Útmutató (Budapest, MAHART; 1991.)
Mohr Miklós: Tisza
szakasztérképek (Budapest, Kartográfia; )
Albert
András: Tisza Pilot I., II. (Szeged, kézirat; 1986, 1989.)