5.3.
OPTIMÁLIS VITORLABEÁLLÍTÁS
Mint a korábban leírtakból
egyértelműen kiderült, a korszerű vitorlásokkal gyakorlatilag a szél irányától
függetlenül bármerre el lehet jutni. Ehhez természetesen legtöbbet kreutzolni
kell, hiszen egy szélirányba eső célpontot csak többszöri takkváltással lehet
elérni, ami -figyelembe véve, hogy átlagos hajóval kb. 35-45o-nál
élesebben nem tudunk szelet szorítani- csaknem másfélszerese a légvonalban mért
távolságnak.
A cirkáló menetirányon kívül
természetesen bármely-, a látszólagos széllel nagyobb szöget bezáró irányban
lehet vitorlázni. Ebből látható, hogy a
vitorlázási irányok tárgyalásakor a vonatkoztatási rendszerünk a látszólagos
szél. Ehhez képest a kitüntetett irányok a következők:
o 1.) KREUTZ: A menetirány a látszólagos szélhez képest 30-45o-ot
zár be.
2.) FUTTATOTT KREUTZ: A menetirány és a látszólagos szél közti szög
hozzávetőleg 50-80o.
3.) FÉLSZÉLBEN a vitorlásunk a látszólagos szélhez képest 85-95o-ban
halad.
4.) RAUMOS menetirányról beszélünk mindazokban az esetekben, amikor a
látszólagos széltől 100-170o-ra elvitorlázunk.
5.) HÁTSZÉLBEN a hajó menetiránya 175-180o a szélhez
viszonyítva.
A vitorlás kormányosának minden
menetirányban vitorlázva az a célja, hogy a vitorláján keletkező erők lehető
legnagyobb hányada előre hajtsa a hajót. Tudjuk, hogy az eredő légerő merőleges a vitorlaprofil húrjára. Ennek felhajtóerő-komponense pedig a látszólagos szél irányára merőleges.
A felhajtóerő ezek szerint minden szélirányon vitorlázva más-más
szögben áll a menetirányhoz képest. Ebből következik, hogy a menetirányba eső, előrehajtó komponens
minden szélirányon más nagyságú lesz (4./2.3. ábra).
Az is belátható a fentiekből, hogy
egy adott irányba vitorlázva a vitorla
állásszögének (a vitorlahúr és a látszólagos szél közötti szög)
módosításával az eredő légerő irányának változtatásán keresztül befolyásolható a felhajtóerő és a döntőerő
nagysága, ill. egymáshoz viszonyított aránya (5.2./1.1. ábra).
Tekintve, hogy e fejezet témájáról a
magyar nyelven megjelent szakirodalomban igen jó, az alapismeretek szintjét
kielégítő anyag található, a jegyzetünk szerkesztési elveihez ragaszkodva a
továbbiakban elég lenne megjelölni ezeket a forrásmunkákat. Viszont
birtokunkban van hazánk vitorlássportjának egy kiemelkedő alakja, Gregersen
Hugó tollából egy kitűnő kézirat, amely tömören odavetett gondolatok formájában
számtalan hasznos hajóbeállítási és vezetési tanácsot ad. Hugó bácsi a Falcon nevű Európa 30-as kormányosaként
1949, 1952, 1954, 1956-57, 1960-62, 1964. években a Magyar Bajnokság 1. helyén
állt. Gyönyörű tollrajzokkal illusztrált jegyzetfüzete a versenyeken szerzett
tapasztalatok gyűjteménye. Igaz ugyan, hogy e tudáshalmaz elemei azóta több
szerző tollából, különböző könyvekben megjelentek, mégis kedves kötelességünknek
érezzük, hogy legalább részleteiben közkinccsé tegyük e sajátosan tömör,
eredeti nyelvezetű írást! Erre pedig -témáját tekintve- ez a fejezet a
legalkalmasabb. Az alábbiakban tehát tekintsük át -Gregersen Hugó gondolatmenetét
követve az optimális vitorlabeállítás teendőit és tudnivalóit (a kéziratot
minden nyelvi, helyesírási "pongyolaságával" együtt, változatlan formában
adjuk közre):
"Hajót versenyképesen kell
tartani. Síma feneke és oldala legyen. Le kell tisztítani és kefélni minden
ráragadó csiga, moszat, festés egyenetlenség, kiálló gitt, stb-től.
Schwert legyen
egyenes, nem görbe, kormány is.
Ha a hajó
különböző takkokon máskképp megy, úgy ez görbe.
Kíl eleje
legyen síma.
Testet
könnyíteni! Felesleges terhet ki! (versenyre) könnyű horgony stb. ne több
legénységet, mint kell.
Legyen száraz a belső! Minden csepp ki,
ponyvafedél legyen rajta, hogy eső, stb ne essen bele,
Súly elosztást
kipróbálni.
Egyensúlyra
fontos az árbóc állása. Némely hajó jobban megy ha az árboc kissé hátra esik,
bár ez nem mindenütt van elismerve. Ha a hajónak lee kormánya van próbáld az
árbocot hátra, ha erősen luvgerig csökkentsd a hátra hajlást (sőt előre is
lehet hajlítani). - de néha az eredmény ellentétes.
Erős szélben kreutzben hátsó
merevítőt meghúzni mert ettől laposabb lesz a vitorla.
Ha a szél
enyhül az árboc legyen megint egyenes. De ez csak a hajótengelyben legyen.
Az
oldalmerevítő kezelése:
A felső
merevítő legyen feszes az alsó kissé laza. Még jobb ha az egész árboc oldalt
lóg mint, hogy elgörbül (szél alatt). Gyakoribb és közönségesebb hiba, hogy a
merevítők túl feszesek mintsem túl lazák.
A túlfeszített
merevítők túlerőltetik az árbocot és az hajlamos elgörbülni.
Az első
merevítő legyen mindíg feszes. A vitorlákat főképp a fockot mindíg feszesen
kell felhúzni. - de jobb a lestrekkelés, mint az erős felhúzás.
Flauteban
fővitorla legyen lazább, mert akkor a hasa nagyobb.
De ha esik, nedves az idő vagy flaute, akkor utána kell
engedni.
Nem
túlfeszítve, de sima vitorla legyen. (Esőben vagy nedves időben a vitorlavászon
összehúzódik, és ha nem engedjük utána elrontja a vitorla formáját!
A vitorla rossz formáját lehet javítani, a
talp és a árboc melletti vászon különböző feszítésével. Próbáld meg.
A vitorlabehúzók jó helyen legyenek,
mindkét szára egyszerre laffogjon - se a hátsó, se a talp szegélye ne laffogjon
előbb. - Ha hibás próbáld előbbre, vagy hátrább.
A vékony
bum-nál a lekötés a sottnak a középen legyen, nehogy felhajoljon. Erős szélnél
is jó mert a vitorla laposodik. Legyen az árboc és a bumm könnyű! A kötélzet se
legyen túl erős mert szelet fog, árboc előre hajlik!
Első merevítő
legyen feszes, a hátsó erős szélben legyen feszes. Az árboccsúcson a zászló ne
súlyos fémforgó legyen. A kötélzet egyszerű legyen és csak az okvetlen
szükséges (de az aztán legyen!) Dirk elmaradhat.
A felhúzók
csigái legyenek nagy átmérőjűek - az erős fordulat a drótkötélnek nem jó. -
Olajozd jól a csigákat.
Schott ne
legyen túl vékony, nem lehet kezelni (kivéve a flaute sott, ami lehet 6 mm is)
csörlő
célszerű.
Röviden :
dolgozz órákat a síma fenék és oldal elérésére, a hajó könnyítésén a szélfogás
elhárításán de nem annyira hogy a hajó veszélybe jöhessen, légy óvatos de ne
feledd, hogy a hajó sok apróság összességétől megy egy kissé gyorsabban mint a
másik. Mindegyik nem fontos, de érdemes
csinálni és fogsz örülni az eredménynek.
Vitorla
állítása
Ha a hajó beragad. próbáld a nagy
vitorlát és a fockot kissé kiereszteni.
Mindig tele legyen a vitorla. (Ne laffogjon!)
Akkor talán nem megy olyan magasra fel, de sokkal gyorsabban halad. Erősebb
szélben mindkét vitorlát jobban le kell strekkelni. Jib mindig lapos legyen és
tele a nagyon erős szélben.
Nagyon erős szélben a nagyvitorlát inkább ki lehet ereszteni kissé, hogy első
fele laffogjon, ne húzzon a kormány túlságosan. Ilyen alkalommal a jib viszi a
hajót azért ne legyen túl kicsi a jib. Így nem is dől a hajó oly erősen, ami
nem jó.
Kreutzban trimmzsinórt ereszteni
hátul-alul, vitorlát kihúzni elől lestrekkelni.
Raumban fordítva. Elől fel, hátul
trimmzsinórt meghúzni, vitorlát előre ereszteni. Fontos!
Hajót csak kissé hagyd dőlni.
Kreutzban kissé dönteni kell, flautéban leeben üljön a legénység, hogy a
vitorla jobban álljon. Gyakoribb hiba, hogy a hajó túlságosan dől, minthogy
kevéssé.
Tackolás után újból fel kell venni a sebességet, lehetőleg gyorsan. Ez úgy
megy, hogy a vitorlát kissé kiengedjük és kissé leesünk. Ha elindult behúzni és
felmenni. A hajó ne derékszögben forduljon, hanem ívben, így megmarad a
lendülete. Hirtelen forduló megállítja.
Kreutzban a legénység bujjon le, ne fogjon szelet feleslegesen. Jolleben
amennyire lehet. Ha a kreutzos forduló után kreutz lesz húzdd be a vitorlákat a
bója előtt pár méterrel, különben elkésel és rossz forduló lesz.
Schwert helye kreutzban.
Kretzban vagy teljesen le, vagy majdnem teljesen le, így nem csúszik le a hajó.
Ha teljesen leeresztett schwerttel luvgerig a hajó, úgy kissé fel kell húzni.
Meg kell jegyezni melyik a jó pozíció.
Oldalszélben
luv pozició; Hátszélben lee pozició a nyerő. Belső pálya a bójánál!
Fokozni a sebességet oldalszélben.
Súly elosztás: a hajó maradjon a normális helyzetben, erős szélben a legénység
kissé hátul, könnyü szélben inkább elöl helyezkedjen el, a hajó ne dőljön.
Schott vezetés: Schott lekötés helye
kíjebb és hátrább így jobban kilenghet a jib vagy genua. Az orrvitorla talpa is
jobban kigömbölyödhet és emelkedhet. Csúszó lekötés ezen segíthet. Jib 2.
schottal (pótschott). Kézzel is lehet kitartani (nem erős szélben).
Helyes trim: Hátsó és oldal
helyzetben vitorlák annyira menjenek ki, amennyire csak lehetséges. Gyakran
engedd ki ameddig nem laffog és azután húzd be míg feszül, de ne tovább!
Állandóan mozogjanak a schottok, mert a szél raumban is ide-oda fúj 2-3
percenként. Tehát a vitorlákat is állandóan a legkedvezőbb irányban kell
tartani, hogy hatásfoka maximális legyen. Tökéletes szívó hatás.
Gyakori hiba, hogy a vitorlák túl behúzottak. Nehéz trükk, hogy a vitorlák
állandóan a laffogás határán legyenek, de mégis tele; de azért sikerül.
Nagyon erős szélben a nagyvitorla egy része laffoghat, mert ezzel a
kormányhúzást lehet csökkenteni,de nem is fekszik úgy a hajó , mert sebességét
nem lehet tartani, ha a hajó a fülén fekszik. Tehát nem laposra behúzni és
egyenesen álljon az árboc. Jib tele marad, és a nagyvitorla hátsó felével legnagyobb
gyorsaságot eredményez.
Baum lekötő
A hátszél felemeli a baumot,a vitorlát a "cross tree"-re fekteti és
előre fújja. Ez nem jó. A baumot le kell strekkelni a közepén, mert a vége kinn
van a víz felett, amire nem lehet rákötni. Ezt mindenki elmulasztja, még
néhányan bele ülnek a baumba. De ezt így kell. Különben emelkedik a baum és az
alsó vitorla nem húz. Oldalszélben is jó és hátszélben egyenesen
nélkülözhetetlen. Raumban egy ballont használunk kivéve nagyon erős szélben.
Használjuk a spinakert is hátszélben. Ez a leghatásosabb vitorla, és ha kissé
hátrább a szél, mint az oldalszél, már akkor is alkalmazzák. Rod Stefans
szerint, ha kétséges, úgy inkább húzd fel a spinakert. Erős szélben és kis
hajóban nem.
Spin shott hátul és kinn leerősítve,
elől engedni, amennyit kíván (raumban); hátszélben hátra lehet húzni.
Spin.fa egyirányú a bummal és kissé még előrébb. Sp.fát előre is le kell kötni.
Van lapos
spinakker raumra, és gömbölyű sp. hátszélre.
A legjobb
embert tedd a spinakerre, és az állandóan játsszon vele, pöffök szerint.
Raumban
schwertet fel, majdnem egészen, de vigyázni a stabilitásra."
Gregersen Hugó jegyzetében
lapozgatva a szinte hanyagul odavetett gondolatok mögött az olvasó hamar ráérez
arra a lelkesedésre, amely ezt a kitünő vitorlás versenyzőt arra sarkallta,
hogy egy-egy futam tapasztalatait szinte azonnal papírra vesse. A napszítta,
megsárgult lapok sok helyütt elázás nyomait is viselik; bizonyára sokszor
kísérték írójukat a Falcon
fedélzetén...
AJÁNLOTT SZAKIRODALOM:
Tóth
Kálmán: Vitorlázás (Budapest, Műszaki; 1978.)
Dulin - Dulin: Vitorlássport
(Budapest, Sport; 1987.)
Bedő István: Szörf (Budapest,
Sport; 1982.)
Gregersen
Hugó: Vitorlás jegyzetek (kézirat; 1949?)